ويژگى هاى امام راحل از زبان مقام معظم رهبرى

بخشـى از ايـن ويژگـى هـا عبارت است از:

1 ـ شخصيت اساطير گونه :

امام خمينى شخصيتى آن چنان بزرگ بـود كه در مـيـان بـزرگان و رهـبـران جـهـان و تـاريخ بـه جز انـبـيـا و اولـياى معـصـومـيـن(عليهم السلام) بـه دشـوارى مى تـوان كسى را با ايـن ابعاد و خـصـوصـيات تصـور كرد. الحـق شخصيت آن عزيز يگـانه, شخصـيتى دسـت نـيـافـتنـى و جـايگــاه والاى انسانـى او جـايگـاهـى دور از تصـور و اسـاطيـر گـونه بود. (1)

2 ـ عبادت و تهجد :

او بـا مناجات و تهجد و تضـرع مخلصانه در سلك ((عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا)) درآمد.(2)

3 ـ عمل به قرآن در زندگى

او با عمرى كه روزها و ساعت ها و لحظه هايش به مراقبه سپرى شد, صدها آيه قرآن را, كه در تـوصيف مخلصين, متقـين و صالحيـن است, مجسـم و عـينـى ساخت. او قرآن را نه فقط در محيط زندگى جامعه ويا تشكيل جامعه ى اسلامى, بلكه در نفـس خود و در زندگى خـود تحقق بخشيد. (3)

4 ـ شجاعت اخلاقى و روحى

آن قدرت و صلابت معـنـوى و شجاعت روحـى و اخلاقى كه در يك لحظه يك موضعى را بـه خاطر اسلام و مـسـلمـيـن اتخاذ مى كند كه دنيا در مـقابل اين مـوضع گيرى متحير مـى ماند. كـم تر از بزرگان عالـم ايـن قـدر توانسته است آن را در اعمـال و رفتـار خـود نشـان دهــــد.(4)

5 ـ مصلح و احياگر بزرگ

او آن روح الله بـود كه با عصا و يد بيضاى مـوسـوى و بيان فرمان مصطفـوى به نجـات مظلـومان كمـر بست. نخست فـرعون هـاى زمـان را لرزاند و دل مستضعفـان را به نـور اميـد روشـن ساخت.(5)

6 ـ احياگر اسلام ناب محمدى(ص)

امـام بـراى حـيـات دوبـاره ى اسلام درسـت هـمـان راهـى را پـيـمـود كـه رسـول الله (ص) پيمـود(6). او به اسلام عزت بخشيد و پرچـم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد(7).

7 ـ روشنى بخش و احياگر

او مانند خورشيدى بود كه با درخشش خود اشيا را آشكار مى كند و مانندروحى بـود كه بـا دمـيـدن بـه كالـبـدى اجزاى آن را زنـده مـى سـازد, او مـا را زنـده كـرد و به حركت درآورد(8).

8 ـ قلب ملهم به الهامات

امام عزيزمان حقيقتـا قلب او در مـواردى ملهم از الهامات غيبـى بود و كلمات او گـويى در مـواردى كلمات متكـى به وحـى است(9).

9 ـ شخصيت دست نيافتنى

نه ايـن جانب... و نـه هيچ فرد ديگرى در جمهورى اسلامى قادر نيست كه بـه قله ى آن شخصيت ممتـاز و استثنـايـى دست يـابـد.

10 ـ آيه ى رحمت

هيچ روزى ماننـد دوازدهـم بهمـن نبـود كه در آن مـردى از دودمان پيامبران و بر شيـوه ى آنان با دسـتى پر معـجزه... چـون آيـه ى رحـمـت فرود آمـد و آنان را بر بال فرشتگان حق نشانيـد و تا عرش عزت و عظمت پر كشيد.

پی نوشت :

1- روزنـامه ىجمهورى اسلامـى, 68/3/2.
2- روزنامه ىاطلاعات, 68/4/24.
3- همان.
4- روزنـامه ىجمهورى اسلامـى, 68/4/31.
5- روزنامه ىاطلاعات, 68/4/24.
6- كيهان, 69/3/12.
7- جمههورى اسلامى, 72/3/28.
8- جلوه هاى نور,ص 24.
9- جلوه هاى نور, ص 24.
10- جلوه هاى نور, ص 27.